- Strona główna
- Realizuję projekt
- Dolnośląska Instytucja Pośrednicząca
- ZASADY DOTYCZĄCE WERYFIKACJI WNIOSKÓW O PŁATNOŚĆ
ZASADY DOTYCZĄCE WERYFIKACJI WNIOSKÓW O PŁATNOŚĆ
ZASADY DOTYCZĄCE WERYFIKACJI WNIOSKÓW O PŁATNOŚĆ
DIP informuje, iż w ramach perspektywy finansowej na lata 2021-2027 weryfikacji podlega każdy złożony przez beneficjenta wniosek o płatność w zakresie kompleksowym (100% pozycji wraz z załącznikami) lub częściowym na próbie wybranej w oparciu o kombinację losowania przypadkowego z profesjonalnym osądem.
Weryfikację podstawową przeprowadza się na każdym wniosku. Weryfikacja podstawowa dotyczy sprawdzenia prawidłowości wypełnienia formularza wniosku i zgodności realizacji projektu z jego harmonogramem rzeczowym wskazanym we wniosku o dofinansowanie projektu.
Weryfikacji podlega:
1. 100% pozycji dla pierwszego wniosku rozliczającego wydatki lub kolejnego (np. jeżeli pierwszy wniosek był wnioskiem o zaliczkę lub rozliczającym tylko dokumentację projektową) – wówczas należy przedłożyć wniosek o płatność wraz z niezbędnymi do rozliczenia załącznikami.
2. 100% dokumentów potwierdzających wykonanie zadań rozliczanych kwotą ryczałtową – beneficjent przedkłada wówczas wniosek o płatność wraz z niezbędnymi do rozliczenia załącznikami.
3. Dla kolejnych wniosków, w przypadku projektów rozliczanych na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków i/lub stawką ryczałtową – 10% rozliczanych we wniosku pozycji wydatków – wówczas beneficjent przedkłada tylko wniosek o płatność.
Powyższe nie zwalnia beneficjenta z przygotowania wszystkich dokumentów niezbędnych do rozliczenia przedstawionych we wniosku kosztów. Po wylosowaniu próby dokumentów do weryfikacji beneficjent zostanie wezwany do niezwłocznego przesłania załączników;
a) próba nie może stanowić mniej niż 3 i nie więcej niż 10 pozycji wykazanych we wniosku, przy czym w przypadku wykazania mniej niż 3 pozycji weryfikacji podlegają wszystkie pozycje wykazane we wniosku.
b) jeżeli do próby zostanie wybrany dokument, który jest wykazany w kilku pozycjach zestawienia wydatków, weryfikacji podlegają wszystkie pozycje, a do próby wliczany jest jako jedna pozycja.
4. Jeżeli w trakcie weryfikacji danego wniosku o płatność wykryto wydatki niekwalifikowalne, które mogą mieć istotny wpływ na prawidłowość realizacji projektu, DIP może odpowiednio zwiększać próbę kontrolowanych dokumentów w danym obszarze.
5. Dopuszcza się możliwość weryfikacji kompleksowej na każdym etapie realizacji projektu, w szczególności jeśli w projekcie wystąpią istotne nieprawidłowości lub uzasadnione podejrzenie ich wystąpienia.
W ramach ww. weryfikacji sprawdzeniu podlegają dokumenty istotne z punktu widzenia kwalifikowalności wydatków, m.in. umowy, zakresy obowiązków, faktury/rachunki, potwierdzenia zapłaty, protokoły odbioru, ewidencja, itp. W przypadku robót budowlanych obligatoryjnemu sprawdzeniu podlega pozwolenie na budowę/zgłoszenie robót budowlanych, a w przypadku zakończenia prac – pozwolenie na użytkowanie, co wskazuje, że w ramach próby znajduje się co najmniej wydatek końcowy z zakresu kosztów budowlanych.
Spis treści
Dokumenty